חדשות

תכנית ניסיונית בבילינסון: תוקנו נזקים שנגרמו לחולי סוכרת קשים במיוחד

את התכנית החדשנית הובילו פרופסור אלי לב וד"ר ג'ואל זינגר והשתתפו בה חולים שה-AC1 הממוצע שלהם גבוה מ-9.5

צוות רופאים רב תחומי מהמרכז הרפואי רבין-בילינסון – פרופסור אלי לב מנהל שירותי הצנתור בבית החולים השרון וד"ר ג'ואל זינגר מנהלת שירותי הסוכרת במכון האנדוקרינולוגי בבילינסון – הפעילו תכנית מיוחדת בת שלושה חודשים בקרב חולי סוכרת קשים באופן קיצוני ולא מאוזנים, שלעתים אף מתויגים כמוזנחים. מתוצאותיה עולה כי שלושה חודשים של הקפדה משמעותית מאוד על התזונה בשילוב פעילות גופנית נכונה וטיפול בתרופות, מתקנים נזקים שנוצרו במהלך שנות המחלה, כך שמצבם של החולים איננו אבוד מראש.

הצוות עקב אחר קבוצת חולים שממוצע ה-AC1 שלהם גבוה מ-9.5. הם נכללו בתכנית הדרכה אינטנסיבית שבמהלכה הם נפגשו לעתים תכופות עם צוות מומחים רב תחומי שכלל רופא אנדוקרינולוג, דיאטנית ואחות. אנשי הצוות התאימו להם דיאטה קפדנית והדריכו אותם כיצד להתאים את התרופות שלהם ואת מינון האינסולין שצרכו לפריטי המזון ולרמות הפעילות הגופנית שביצעו. בדיקות רמת הסוכר העצמיות נעשו בתכיפות גבוהה יותר.

התוצאה המרשימה ביותר שהושגה בתכנית היא שאצל כלל המטופלים שהשתתפו בה חל שיפור ניכר באיזון הגלוקוז ונרשמה עלייה דרמטית בייצור התאים האחראים על תיקון הנזקים בכלי הדם וברקמות.

פרופסור לב מסר כי עד כה הוכח שבאמצעות איזון קפדני של סוכרת ניתן למנוע נזקים בעיניים ובכליות, אך הייתה מחלוקת בין הרופאים לגבי היכולת למנוע כך גם נזקים בלב ובמוח. "המחקר שלנו לא בדק השפעה ישירה של איזון סוכרת על רקמות שונות, אולם באמצעות ההשפעה המיטיבה על תאי האב הנ"ל, אולי אפשר יהיה בעתיד למנוע, או לפחות להפחית, גם נזקים בלב, במוח ובכלי הדם הגדולים".

ד"ר ג'ואל זינגר הביעה תקווה שתוצאות המחקר יתנו תקווה למיליוני חולי סוכרת בעולם הסובלים מהמחלה באופן ממושך, והם יתעודדו להקפיד יותר על אורח-חיים בריא ועל לקיחת תרופות. "המחקר הדגים את היעילות של חינוך טיפולי נכון עבור חולי סוכרת".

נושאים קשורים:  חדשות,  אנדוקרינולוגיה,  ג'ואל זינגר,  פרופסור אלי לב,  המרכז הרפואי "רבין"
תגובות
אהוד הר שמש
24.07.2012, 06:45

בלי לזלזל בחשיבות העבודה והעידוד שיכולה לתת לרופאים ולחולים, יש לי הרושם שאם מדובר על העולם הגדול, רוב החולים נמצאים ללא נגישות כלל לשרותי רפואה, כי העולם המערבי הוא חלק קטן מהעולם.