חדשות

מחקר ישראלי: צריכת ממתיקים מלאכותיים עשויה להגביר את הנטייה לסוכרת סוג-2

המחקר, שאותו הובילו חוקרים ממכון ויצמן ברחובות, בוצע על עכברים ונבדק גם על בני אדם; בתהליך מעורבת אוכלוסיית חיידקי המעי

ממתיקים מלאכותיים משווקים כתחליף סוכר למי שמבקשים להפחית ממשקלם או לחולי סוכרת, אלא שמחקר חדש שהתפרסם אמש (יום ד') בכתב העת Nature, מראה כי ייתכן שממתיקים אלו מגבירים את אי-הסבילות לגלוקוז – וכך את הסיכון לחלות בסוכרת סוג 2 (מבוגרים) ובמרכיבים האחרים של התסמונת המטבולית.

צילום באמצעות מיקרוסקופ אלקטרונים, המציג מעי דק של עכבר בריא, בו מקיפים החיידקים (החוטים) את סיסי המעי (הבליטות); מבנה המעי הדק בבני-אדם דומה מאוד (צילום: מכון ויצמן)

צילום באמצעות מיקרוסקופ אלקטרונים, המציג מעי דק של עכבר בריא, בו מקיפים החיידקים (החוטים) את סיסי המעי (הבליטות); מבנה המעי הדק בבני-אדם דומה מאוד (צילום: מכון ויצמן)

את המחקר הוביל ד"ר ערן אלינב, מהמחלקה לאימונולוגיה במכון ויצמן בשיתוף עם פרופסור ערן סגל (מדעי המחשב ומתמטיקה שימושית) בהשתתפות תלמידי המחקר שלהם. ד"ר אלינב הדגיש: "צריכה נרחבת של ממתיקים מלאכותיים במשקאות ובמאכלים עלולה לגרום להשמנת יתר ואפילו לתחלואת סוכרת".

שנים תהו חוקרים ורופאים בתחומים השונים כיצד ייתכן שממתיקים מלאכותיים דלי-קלוריות לא גורמים להפחתה במשקל הגוף. מחקרים אחדים אף העלו את ההשערה שהשפעתם עשויה להיות הפוכה.

המחקר הנוכחי הוביל לגילוי הבא: אף-על-פי שממתיקים מלאכותיים לא מכילים סוכר, יש להם השפעה ישירה על יכולתו של גוף האדם לעבד גלוקוז. אי-סבילות לגלוקוז, המתפתחת כשהגוף איננו מסוגל להתמודד עם כמות גדולה של סוכר, היא הסימן הראשון לסוכרת סוג 2 ולהיבטים אחרים של התסמונת המטבולית.

החוקרים דיווחו כי בשלב ראשון במחקרם הוזנו עכברי מעבדה במים מהולים בשלושת סוגי הממתיקים המלאכותיים הנפוצים ביותר ובמינונים המאושרים לשימוש בני אדם על-פי הנחיות ה-FDA. העכברים פיתחו אי-סבילות גדולה יותר לגלוקוז בהשוואה לעכברים ששתו מים ומי סוכר.

בהמשך, נבדקה ההשערה שחיידקי המעיים מעורבים בתופעה - אולי אף אחראים לה, שהרי הם מגיבים לממתיקים מלאכותיים משום שייתכן שהגוף לא מזהה אותם כחומרי מזון. הממתיקים המלאכותיים לא נספגים במערכת העיכול אבל באים במגע עם אוכלוסיות החיידקים שבמעי.

ממתיקים מלאכותיים (צילום: אילוסטרציה)

ממתיקים מלאכותיים (צילום: אילוסטרציה)

המדענים טיפלו בעכברים בתרופות אנטיביוטיות המחסלות אוכלוסיות שונות של חיידקי המעי שלהם. בעקבות הטיפול נמנעה לחלוטין אי-הסבילות לגלוקוז שנוצרה עקב החשיפה לממתיקים המלאכותיים.

בשלב הבא, אוכלוסיות שלמות של חיידקי מעי הועברו מעכברים שצרכו ממתיקים מלאכותיים לעכברים סטריליים המגודלים במעבדה בסביבה נטולת חיידקים. התברר, שאי-הסבילות לגלוקוז הועברה במלואה גם לאחרונים.

בכך הוכח, שחיידקי המעי הם מתווכים להשפעות המזיקות של הממתיקים המלאכותיים על רמות הסוכר ביונקים. כמו כן, נמצא במחקר כי גידול אוכלוסיית חיידקי מעי מחוץ לגוף בתנאים נטולי חמצן, תוך כדי חשיפתה לממתיקים מלאכותיים, גרמה לשינויים בהרכב ובתפקוד החיידקים שגרמו לאי-סבילות לגלוקוז (כאשר הושתלו בעכברים הסטריליים).

בחינה מדוקדקת של ההרכב הגנטי והפעילות המטבולית של חיידקי המעי בעכברים הראתה שהחשיפה לממתיקים המלאכותיים מביאה לשינויים משמעותיים בגודל, הרכב ותפקוד אוכלוסיית החיידקים במעי, כולל הפעילויות הגורמות לנטייה להשמנה, לסוכרת ולתסמונת המטבולית ביונקים אחרים.

האם חיידקי המעי של בני-האדם מתפקדים בדרך דומה? ד"ר אלינב ופרופסור סגל עסקו גם בסוגיה זאת. נבחנו נתונים שנאספו במסגרת פרויקט התזונה האישית הבינלאומי ( www.personalnutrition.org), המקיף מסוגו בעולם. מטרת הפרויקט היא לבדוק את הקשר בין תזונה לבין חיידקי המעי. כאן נמצא קשר ישיר ומובהק בין רמת הצריכה של ממתיקים מלאכותיים לתצורות אישיות-ייחודיות של חיידקי המעי ולנטייה לאי-סבילות לגלוקוז.

בניסוי מבוקר עם קבוצת מתנדבים, שאינם נוהגים לאכול או לשתות ממתיקים מלאכותיים, הם נתבקשו לצרוך חומרים אלו לאורך פרק זמן מוגדר. מדי יום נמדדו רמות הגלוקוז והרכבי חיידקי המעי בגופם. התוצאה: רבים מהמתנדבים, אך לא כולם, התחילו לפתח אי-סבילות לגלוקוז - כבר לאחר שבוע אחד בלבד של צריכת הממתיקים. הרכב חיידקי המעי שלהם הסביר את השינוי הפתאומי: נתגלו שתי אוכלוסיות שונות של חיידקי מעי בבני-אדם האחת שהגבירה את אי-הסבילות לגלוקוז לאחר צריכת ממתיקים, והאחרת שלא השפיעה על רמות הסוכר בשום צורה.

ד"ר אלינב סבור, כי תגובת החיידקים במעי לממתיקים המלאכותיים, אצל המתנדבים שפיתחו אי-סבילות לגלוקוז, התבטאה בהפרשת חומרים שגרמו לתגובה הדלקתית המזכירה במאפייניה מנת יתר של סוכר. כך התחוללו שינויים ביכולת הגוף להשתמש בסוכר.

פרופסור סגל הוסיף: "תוצאות הניסויים שביצענו מדגישות את חשיבות ההתאמה האישית של הרפואה והתזונה לבריאותנו. אנחנו מאמינים שבחינה מקיפה של נתונים אישיים שיאספו מהגנום, מחיידקי המעי ומהרגלים תזונתיים – עשויה לשנות את יכולתנו להבין כיצד אוכל ותוספי מזון משפיעים על בריאות האדם, ועל הסיכון לחלות במחלות שונות".

לדברי ד"ר אלינב, "מערכת היחסים של כל אחד מאיתנו עם חיידקי המעי האישיים שלו, מהווה גורם משמעותי בהבנת האופן שבו המזון שאנו צורכים משפיע עלינו, כולל הנטייה למחלות כמו השמנה וסוכרת. ממצאי המחקר מעידים שצריכת ממתיקים מלאכותיים מביאה להתפתחות אותן בעיות בריאות, שהם נועדו למנוע אותם מלכתחילה. המסקנה היא: יש צורך וחובה בבחינה מחודשת של הצריכה המאסיבית והבלתי-מפוקחת של חומרים אלו".

בין הרופאים שהשתתפו במחקר לצד צוותי המחקר במכון ויצמן, היו גם ד"ר שלומית גלעד מהמרכז הלאומי לרפואה מותאמת-אישית; פרופסור זמיר הלפרן וד"ר ניב זמורה מהמרכז הרפואי איכילוב-תל-אביב ואוניברסיטת תל-אביב וד"ר דוד ישראלי מהמרכז לבריאות הנפש בבית-החולים כפר שאול בירושלים.

נושאים קשורים:  חדשות,  עכברי מעבדה,  ממתיקים מלאכותיים,  אי סבילות לגלוקוז,  סוכר,  גלוקוז,  השמנת יתר,  סוכרת סוג 2,  מכון ויצמן,  פרופסור ערן סגל,  פרופ' ערן אלינב
תגובות
מוטי רביד
20.09.2014, 16:40

המחקר עצמו מעניין מאד אולם יש להזהר מאד ולא להסחף במסקנות כלפי בני אדם.
לא כל מה שנכון בעכברי מעבדה נכון גם באנשים. המחקרים בבני אדם לא היו מבוקרים. סקרי התזונה הם חסרי ערך לגבי נתונים מהסוג שנמסר כיון שהאנשים הצורכים ממתיקים מלאכותיים הם השמנים יותר וכן אלה שהרופאים המליצו להם שלא לצרוך סוכר.
יתכן ששימוש מופרז בממתיקים מלאכותיים אכן יש ביכולתו לשנות את הפלורה החיידקית במעי אך יש לקבוע האם ההשפעה דומה בכל הממתיקים השונים זה מזה בהרכבם הכימי וכן לקבוע האם יש כמות סך שמתחת לה ההשפעה אינה ניכרת.
אני מציע לאנשים הצורכים ממתיקים מלאכותיים שלא לעבור,בשום פנים, לצריכת סוכר שהנזק שלו ידוע ומוכר מזה שנים.

ירון
21.09.2014, 19:39

אפשר להמליץ לאנשים שצורכים ממתיקים מלאכותיים פשוט להפסיק לצרוך ממתיקים מלאכותיים.
אף אחד לא אומר שהם צריכים לצרוך סוכר.

את הדיאט קולה לא חייבים להחליף בקולה. אפשר להחליף במים.
ממילא רוב הממתיקים המלאכותיים נמצאים בכל מיני חטיפים/משקאות שאין סיבה לצרוך באופן תדיר. ואם מישהו אחת לכמה זמן רוצה להתפנק עדיף כבר שיצרוך סוכר. לפחות את זה הגוף מכיר ויודע להתמודד.

יצחק
22.10.2014, 11:18

אני מקווה שתבצעו--אם לא ביצעתם כבר-- מחקר דומה גם בחולי סוכרת 2 אנושיים. .עם קבוצת בקורת.
האם תחליפי סוכר ממתיקים מלאכותיים --כל אחד בנפרד--משפרים או מרעים או ללא השפעה על מצבם של חולי סוכרת2 ?
יצחק

ציפי ליפשיץ
25.11.2014, 10:27

פריצת דרך משמעותית ביותר! כל חיי אני מזרימה לעורקיי את הממתיק המלאכותי, מאושרת ושמחה על הקלוריות המיותרות אותן אני חוסכת במאזן הכללי והופס..... טעות מרה!
איך אפשר להתרגל לשתות ללא מתיקות משקאות חמים כשהסוכר גם הוא אסור ?!!!!!!