אינסולין

כיוון חדש לטיפול בסוכרת סוג 2: תרופה המיועדת להילחם בזיהום פרזיטי

מחקר בעכברי מודל לסוכרת הראה, כי נגזרת של התרופה ניקלוזמיד, הפועלת על ידי עיכוב ייצור ATP, עשויה להוות טיפול יעיל לסוכרת

21.10.2014, 08:06

סוכרת סוג 2 הגיעה לרמה של אפידמיה ברמה העולמית. מרבית הטיפולים הנוכחיים מיועדים להתמודד עם התסמינים ההיפרגליקמיים של המחלה, אך לא מתקנים באופן יעיל את הגורם הבסיסי למחלה.

אחד הגורמים הסיבתיים החשובים בסוכרת סוג 2 הוא הצטברות השומנים באיברים מטבוליים רגישים כמו הכבד והשריר. פגיעה בתפקוד המיטוכונדריה מפחיתה את היעילות של ייצור האנרגיה התאית ומעלה את חמצון השומנים ולכן יכולה להיות אסטרטגיה טיפולית מתאימה.

ניקלוזמיד היא תרופה המאושרת לטיפול בזיהום פרזיטרי. היא פועלת על ידי פגיעה ביכולת של המיטוכונדריה בפרזיט לייצר ATP ובכך פוגעת בגדילתו.

צוות החוקרים השתמש במלח של ניקלוזמיד - ניקלוזמיד אתנולמין - כדי לטפל בעכברי מודל גנטיים לסוכרת סוג 2 וכן בעכברים שפיתחו סוכרת בעקבות דיאטה. החוקרים מצאו, שמלח הניקלוזמיד מצטבר בעיקר בכבד ומפחית את היכולת של תאי הכבד לייצר אנרגיה. הרמה הנמוכה יותר של ATP גורמת לשפעול מולקולה שמאותת לתאי הכבד לשרוף שומן. ההפחתה ברמת השומן בכבד מאפשרת לתאי הכבד להגיב טוב יותר לאינסולין.

כך, למעשה, התרופה גם מפחיתה את שיעור הכבד השומני, סיבוך נפוץ בסוכרת סוג 2, וגם מטפלת בתנגודת לאינסולין בכבד. התרופה שיפרה את האיזון הגליקמי בעכברים שטופלו וגם עיכבה את התקדמות המחלה.

היות שלתרופה פרופיל בטיחות מתועד, המחקר מניח יסוד לגישה טיפולית מעשית חדשה לסוכרת סוג 2.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Tao H, Zhang Y, Zeng X, et al. Niclosamide ethanolamine–induced mild mitochondrial uncoupling improves diabetic symptoms in mice. Nature Med. 2014; Published online 5th October.

נושאים קשורים:  אינסולין,  סוכרת סוג 2,  מיטוכונדריה,  זיהום,  פרזיט,  ניקלוזמיד,  מחקרים
תגובות