אדניליל ציקלאז מסוג 5

ליקוי באדניליל ציקלאז מסוג 5 מגן בפני השמנה ותנגודת אינסולין

מחקר שבדק את ההשפעה של דיאטה רגילה ודיאטה רוויה בשומנים על מאזן האנרגיה והרגישות לאינסולין בעכברים מצא, כי ליקוי באנזים מגן בפני השמנה, חוסר סבילות לגלוקוז ותנגודת אינסולין

12.04.2015, 08:39
גנים (צילום: אילוסטרציה)
גנים (צילום: אילוסטרציה)

עכברים בהם האנזים אדניליל ציקלאז מסוג 5 (Adenylyl cyclase type 5) עבר נוקאאוט מאריכים ימים והינם בעלי פנוטיפ דומה לזה של עכברים מסוג פראי (wild type) עם הגבלה קלורית. מטרת החוקרים הייתה לקבוע את הפרופיל המטאבולי של ליקוי באדניליל ציקלאז מסוג 5.

החוקרים השוו את ההשפעה של דיאטה רגילה ודיאטה עשירה בשומנים על השמנה, מאזן אנרגיה, רגולציית גלוקוז, ורגישות לאינסולין, בשתי קבוצות עכברים: עכברים שעברו נוקאאוט לאדניליל ציקלאז מסוג 5 ועכברים פראיים.

עכברים שעברו נוקאאוט לאדניליל ציקלאז מסוג 5 וקיבלו דיאטה רגילה היו בעלי משקל גוף נמוך ורמת השמנה נמוכה בהשוואה לעכברים פראיים. רמות כולסטרול בדם וטריגליצרידים היו גם כן נמוכות בעכברים שעברו נוקאאוט.

הנתונים תומכים בכך שאדניליל ציקלאז 5 הינו מטרה פוטנציאלית חדשה לטיפול בהשמנה וסוכרת

בדיקת קלורימטריה (calorimetry) בלתי ישירה הראתה עליה בצריכת החמצן, ביחס תחלופה נשימתית ובהוצאה האנרגטית בעכברים שעברו נוקאאוט בהשוואה לעכברים פראיים, גם בקבוצה שקיבלה תזונה רגילה וגם בקבוצה שקיבלה תזונה עשירה בשומנים.

עכברים שעברו נוקאאוט של אדניליל ציקלאז הראו סבילות משופרת לגלוקוז ועלייה ברגישות של כל הגוף לאינסולין, שלוותה בירידה באיחסון גליקוגן בכבד. בדיקות בשיטת Euglycemic-Hyperinsulinemic Clamp אישרו שהשיפור בהומאוסטזיס של גלוקוז ורגישות לאינסולין בעכברים שעברו נוקאאוט לאדניליל ציקלאז מסוג 5 נגרם בעיקר על ידי רגישות מוגברת לאינסולין בשרירי שלד.

בנוסף, הגנים המעורבים בביוגנזה ותפקוד במיטוכונדריה היו גבוהים באופן משמעותי בשריר השלד של עכברים שעברו נוקאאוט.

החוקרים מסכמים, כי הנתונים הללו מראים שליקוי באדניליל ציקלאז מסוג 5 מגן בפני השמנה, חוסר סבילות לגלוקוז, ותנגודת אינסולין. כמו כן, נתונים אלו תומכים בכך שאדניליל ציקלאז 5 הינו מטרה פוטנציאלית חדשה לטיפול בהשמנה ובסוכרת.

מקור:
Ho, D., Zhao, X., Yan, L., Yuan, C., Zong, H., Vatner, D. E., et al. (2015). Adenylyl cyclase type 5 deficiency protects against diet-induced obesity and insulin resistance. Diabetes,

נושאים קשורים:  אדניליל ציקלאז מסוג 5,  השמנה,  תנגודת אינסולין,  צריכת גלוקוז בשריר,  סוכרת,  מודל עכבר,  מחקרים
תגובות