סוכרת נעורים

השתלה משולבת של כליה ורקמת לבלב משפרת את השליטה הגליקמית בטווח הארוך

מחקר מצא, כי השילוב מביא לשיפור מובהק באיזון רמות הסוכר בדם, כאשר להשתלת לבלב שלם יתרון בייצוב הגליקמי אך חיסרון מבחינת סיבוכים ניתוחיים על פני השתלת איי לבלב

14.07.2015, 12:30
איי לנגהרנס בלבלב (צילום: ויקיפדיה)
איי לנגהרנס בלבלב (צילום: ויקיפדיה)

עבור מטופלים עם סוכרת נעורים (type 1 diabetes) ומחלת כליות סופנית (ESRD), השתלה משולבת של כליה ולבלב או איי לבלב מבודדים עשויה לאפשר שיפור השליטה ברמות הסוכר בדם.

במחקר זה נערכה השוואה של התוצאים ארוכי הטווח של השתלה משולבת זו עם התייחסות לאיזון המטבולי, שיעור הסיבוכים הניתוחיים ותפקוד הכליה המושתלת.

במחקר עקבה פרוספקטיבי זה השתתפו מטופלים שעברו השתלת כליה יחד עם השתלת לבלב שלם או איי לבלב: השתלת לבלב וכליה בו-זמנית, השתלת לבלב לאחר השתלת כליה, השתלת איי לבלב וכליה בו זמנית או השתלת איי לבלב לאחר השתלת כליה.

נערכה השוואה בין 94 מטופלים שעברו השתלת לבלב בו זמנית או לאחר השתלת כליה, לבין 38 מטופלים שעברו השתלת איי לבלב בו זמנית או לאחר השתלת כליה, במהלך תקופה שנמשכה עד 13 שנים.

רמות ההמוגלובין המסוכרר (HbA1c ) צנחו מ-7.8% ± 1.3% ל-5.9% ± 1.1% בקרב המטופלים שעברו השתלת לבלב וכליה, ומ-8.0% ± 1.3% ל-6.5% ± 1.1% בקרב המטופלים שעברו השתלת איי לבלב וכליה. הירידות שנצפו ברמות HbA1c נותרו בעינן במהלך תקופת המעקב, למרות ששיעור האירועים החמורים של תת-סוכר (severe hypoglycemia) צנח ביותר מ-90%.

שיעור היעדר הצורך בשימוש באינסולין (insulin independence) במשך חמש שנים היה גבוה יותר בקרב מטופלים שעברו השתלת לבלב וכליה (73.6%) בהשוואה למטופלים שעברו השתלת איי לבלב וכליה (9.3%), אך גם הצורך בפתיחת בטן חוזרת (relaparotomy) היה גבוה יותר בקרב מטופלים אלו (41.5% בהשוואה ל-10.5%, בהתאמה). לא נצפו הבדלים בין הקבוצות מבחינת קצב הידרדרות התפקוד הכלייתי.

מחקר זה חשף כי בטווח הארוך, השתלה משולבת של כליה ולבלב או איי לבלב מניבה שיפור משמעותי בשליטה הגליקמית, כאשר האיזון טוב מעט יותר לאחר השתלה משולבת עם לבלב בהשוואה לאיי לבלב. עוד נמצא כי בעוד היעדר הצורך באינסולין היה נפוץ יותר בקרב מושתלי לבלב, מושתלי איי לבלב נהנו משיעורים נמוכים יותר של סיבוכים ניתוחיים. עם זאת, קצב הידרדרות התפקוד הכלייתי היה דומה בקרב שתי קבוצות המושתלים.

מקור:
Roger Lehmann, Jessica Graziano, Jens Brockmann, Thomas Pfammatter,Philipp Kron, Olivier de Rougemont, Thomas Mueller, Richard A. Zuellig,Giatgen A. Spinas, and Philipp A. Gerber Glycemic Control in Simultaneous Islet-Kidney Versus Pancreas-Kidney Transplantation in Type 1 Diabetes: A Prospective 13-Year Follow-up; Diabetes Care May 2015 38:752-759; published ahead of print February 9, 2015, doi:10.2337/dc14-1686

נושאים קשורים:  סוכרת נעורים,  מחלת כליות סופנית,  ESRD,  איזון גליקמי,  השתלת כליה,  השתלת איי לבלב,  השתלת לבלב,  HbA1c,  severe hypoglycemia,  insulin independence,  מחקרים
תגובות