חדשות

מחקר ישראלי: מחצית מ-2,000 מטופלים שעברו קיצור קיבה החלימו מסוכרת

המחקר בוצע בבית החולים "השרון", בשיתוף רופאים נוספים משירותי בריאות כללית; בוצע מעקב אחר המנותחים במשך 5 שנים לאחר הניתוח

ניתוח, ציוד ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

מחקר מקיף שנערך בבית החולים "השרון" ובשירותי בריאות כללית העלה, כי אצל כ-50% ממנותחים שעברו קיצור קיבה, ושהיו חולי סוכרת לפני הניתוח, לא הופיעו תסמיני סוכרת אפילו חמש שנים לאחר הניתוח.

המחקר מבוסס על נתונים לגבי כ-2,000 מנותחים במשך 9 שנים. עורכי המחקר דיווחו ביום חמישי האחרון, כי זו הפעם הראשונה שנבדקה השפעת ניתוח לקיצור קיבה על מדדי סוכרת.

המחקר נעשה על ידי ד"ר דרור דיקר, מנהל פנימית ד' והמרכז הרב תחומי לטיפול בעודף משקל בבית החולים "השרון"; ד"ר רינה יהלום, מנהלת המחלקה לשירותי אשפוז באגף הרפואה של שירותי בריאות כללית; פרופסור שלמה וינקר, לשעבר ממשרד הרופא הראשי ב"כללית" וד"ר דורון קומנשטר, סטטיסטיקאי במשרד הרופא הראשי בקופה.

מטרת המחקר היתה להשוות ירידה במשקל ואיזון מדדי הסוכרת בחולים עם סוכרת מסוג 2 לאורך תקופת זמן משמעותית - 5 שנים מיום הניתוח. נמצא בו גם, כי הירידה המשמעותית במשקל הגוף ובמדד הסוכרת מתרחשת בשנתיים הראשונות שלאחר הניתוח.

ד"ר דיקר, שהוביל את המחקר, מסר כי נבדקו כ-2,000 חולים שנותחו בין השנים 2011-2002. "אין הרבה מחקרים שמראים מעקב לאחר ניתוח כזה במשך תקופה יחסית ארוכה, ובזה ייחודו של המחקר".

לדבריו, "התוצאות מדגישות את התרומה של הניתוחים הללו לבריאותם הכוללת של חולי הסוכרת ויותר מכך את החשיבות העצומה בהמשך המעקב ארוך הטווח לאחר הניתוח בחולים אלו".

עוד אמר ד"ר דיקר, כי מדובר ב"ממצא חסר תקדים. המשמעות היא שמי ששומר על ההנחיות שלאחר הניתוח, שומר על המשקל ואת ספיגת הסוכרת לאורך זמן".

בהודעה לתקשורת שמסר בית החולים צוין, ש-1 מכל 7 אנשים בעולם המערבי סובל מהשמנת יתר או השמנת יתר חמורה. בישראל, אנשים עם BMI 35 ומחלות רקע נוספות כמו סוכרת, דום נשימה בשינה, בעיות בפוריות ובעיות גב קשות  - עומדים בקריטריונים לביצוע ניתוחים לקיצור קיבה.

המחקר בדק את הנושא תוך כדי השוואה של שלוש שיטות הניתוח הבריאטרי ("קיצור קיבה") הנפוצות – שרוול, טבעת ומעקף. המחקר העלה, כי ניתוח "מעקף" הראה את התוצאות הטובות ביותר ולאחריו ניתוח ה"שרוול". עם זאת, לאחר 5 שנים שלושת הניתוחים הראו תוצאות דומות.

ד"ר דיקר הוסיף: "אני לא חושב שכל מי שסובל מעודף משקל וחולה בסוכרת צריך לעשות ניתוח כזה. הניתוח הוא כלי מאוד עוצמתי לאנשים שנמצאים כמתאימים להליך הזה: אין להם הפרעות אכילה, הם מחויבים לתהליך ולשמירה על אורח חיים בריא לשארית חייהם ומוכנים לעשות שינוי. מי שמבקש ניתוח רק בגלל הסוכרת - לא יצליח".

להורדת הדיווח על המחקר בכתב העת המדעי לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  בית חולים השרון,  קיצור קיבה,  ניתוח בריאטרי,  סוכרת,  מחקר ארוך טווח,  שירותי בריאות כללית,  ד"ר דרור דיקר
תגובות