חדשות

מחקר נרחב: שילוב של אירוע לב המצריך אשפוז עם סוכרת סוג 2 הוא קטלני במיוחד

במסגרת מחקר ה-EXAMINE על תרופות לסוכרת ואירועי לב התברר, כי חולי סוכרת שאושפזו עם אי ספיקת לב היו בסיכון כדול פי חמישה למוות מוקדם לעומת חולי סוכרת שלא עברו אירוע לב

אירוע נדיר של חלוקת תאי שריר לב בוגרים, היוצרים פרצוף מחייך, צולם באמצעות מיקרוסקופ פלואורוסצנטי (מקור: "מכון ויצמן")

מחקר נרחב שבוצע באוניברסיטת קונטיקט בארה"ב העלה, כי שילוב של סוכרת סוג 2 עם מחלת עורקים כליליים הוא קטלני במיוחד. על פי המחקר, חולי סוכרת סוג 2 שהגיעו לבית חולים עם אי ספיקת לב מוגדש (congestive heart failure) מצויים בסיכון של 1 ל-4 למוות בתוך שנה וחצי.

ממצאי המחקר הוצגו בשבת בכנס השנתי של ה-American Diabetes Associationי(ADA) שהתקיים בניו-אורלינס. המאמר פורסם במקביל במהדורה המקוונת של ה-ADA journal Diabetes Care.

"חולי סוכרת סוג 2 הסובלים גם ממחלת עורקים כליליים אקוטית צריכים לקבל תשומת לב הרבה יותר גדולה מצד הרופאים, במיוחד כדי למנוע אירוע לב מז'ורי חמור יותר", הדגיש ראש צוות המחקר, פרופ’ וויליאם ווייט.

"חולי סוכרת סוג 2 הסובלים גם ממחלת עורקים כליליים אקוטית צריכים לקבל תשומת לב הרבה יותר גדולה מצד הרופאים"

הוא ציין, כי חולים עם סוכרת סוג 2 מצויים בסיכון מוגבר פי שניים עד שלושה למחלת לב בהשוואה לכלל האוכלוסייה. זאת, בין השאר משום שהשמנת יתר ומחלות אחרות כמו יתר לחץ דם ורמת כולסטרול גבוהה תורמים קשורים לשתי המחלות.

בקרב הרופאים קיימת דאגה כי חלק מהתרופות שמיועדות לפקח ולאזן את רמת הסובר בדם תורמות אף הן לנזקי לב. לדבריהם, אפילו אינסולין יכולה לתרום לנזק מסוג זה.

עקב הקשר שבין סוכרת למחלת לב ה-FDA דורש שכל התרופות החדשות לסוכרת יעברו ניסוי ומבדק פורמלי כדי לברר כיצד הן עלולות להשפיע על הלב ועל הופעת שבץ מוחי.

המחקר הנוכחי התבסס על ניסוי נרחב, שבו לקחו חלק חוקרים מ-898 מכוני רפואה מרחבי העולם. בניסוי, בשם EXAMINE , נבחנה התרופה (alogliptinי-Nesina) ממשפחת התרופות מעכבות DPP-4. החוקרים ניתחו נתונים לגבי 5,380 חולי סוכרת סוג 2 שעברו אירוע לב מז'ורי אבל לא פטאלי כמו התקף לב או שאושפזו בבית חולים עקב תעוקת לב (unstable angina).

משתתפי הניסוי הקליני קיבלו את התרופה הנ"ל או תרופת דמה והמעקב אחריהם נמשך כשלוש שנים.

הממצאים הראשונים פורסמו ב-2013 בכתב העת NEJM ולא הצביעו על הבדלים בין התרופה לבין תרופת הדמה לגבי תמותה מהתקף לב, שבץ או אירוע קרדיווסקולרי. עתה, בהמשך המחקר, הושגו תובנות חדשות. ביניהן - לחולי סוכרת סוג 2 שאושפזו עקב אי ספיקת לב סיכוי גדול ב-28-24% למות בהמשך הניסוי הקליני, בין שנטלו את התרופה אלגוליפטין או נטלו תרופת דמה. מדובר בסיכון גדול פי חמישה למוות בהשוואה למטופלים שלא עברו אירוע קרדיווסקולרי לא פטאלי במהלך הניסוי והמחקר.

פרופ’ ווייט כינה את הממצאים "דרמטיים מאוד". לדבריו, "אשפוז של חולה סוכרת סוג 2 עקב אי ספיקת לב עלול להיות אות מבשר רעה".

פרויקט המחקר עצמו נמשך בהשתתפות בית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד ובית החולים בריגהאם בבוסטון, במטרה למצוא חלבונים בדם – ביו-מרקרים – שעשויים לשמש אותות מוקדמים בדבר מגמות וסיכון מוגבר לאירוע קרדיווסקולרי שני כולל אי ספיקת לב ומוות.

פרופ’ ווייט הדגיש כי אי ספיקת לב מוגדש איננה מצב בגדר מחויב המציאות עבור חולי סוכרת סוג 2 והבעיה הרפואית מחייבת תשומת לב הרבה יותר גדולה, כמו זו המוקדשת לתסמינים לפני שבץ מוחי.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  בעיות לב,  סוכרת סוג 2,  אשפוז
תגובות