סוכרת

גילויים חדשים בנוגע לפתופיזיולוגיה של קרדיומיופתיה סוכרתית

החוקרים מצאו כי עיכוב הפעולה של החלבון Akt2 על ידי ביטוי יתר של TRB3 הינו בעל תפקיד חשוב בפתופיזיולוגיה של ההשפעה של סוכרת על שריר הלב

04.03.2018, 10:41
סוכרת (צילום: אילוסטרציה)

עמידות לבבית לאינסולין הינה גורם פתוגני מרכזי עבור ההתפתחות של קרדיומיופתיה סוכרתית אך המנגנון מאחורי פתולוגיה זו אינו ברור.

החוקרים מצאו כי לבבות עם סוכרת מדגימים ירידה בזרחון של Akt ו-Akt2 אך לא Akt1 בעכברי FBV מזן הבר. הפחתה זו הייתה מלווה בהפחתה של הסיגנל המטאבולי של גלוקוז הקשור ב-Akt. כלל שינויי סיגנל אלו לא נצפו בלבבות טרנסגניים קרדיו-ספציפיים למטאלתיונין (metallothionein cardiac-specific transgenic hearts). יתרה מכך, לבבות סוכרתיים הדגימו ביטוי מוגבר של החלבון TRB3י(tribbles pseudokinase 3) אשר מהווה בקר שלילי של Akt רק בעכברי זן הבר. ממצא זה מרמז כי מטאלתיונין משמר תפקוד של Akt2 על ידי עיכוב TRB3. בנוסף, מטאלתיונין מנע זרחון Akt2 בתאי שריר לב מעכברים טרנסגניים וממצא זה היה הפיך על ידי השתקת Akt2. השתקה ספציפית של TRB3 חסמה עיכוב משופעל TRB3 של זרחון Akt2 בקרדיומיוצטים של עכברי זן הבר בעוד שביטוי יתר של TRB3 בקרדיומיוציטים מעכברים טרנסגניים ביטל סיגנלים של Akt2 המשומרים על ידי מטאלתיונין ומניעה של התפתחות קרדיויופתיה סוכרתית על ידי מטאלתיונין. הוספת אבץ על מנת לשפעל מטאלתיונין שימרה סיגנלים של Akt2 ומנעה קרדיומיופתיה סוכרתית.

ממצאים אלו מרמזים כי תפקוד Akt2 המעוכב על ידי סוכרת על ידי ביטוי יתר של TRB3 מוביל למטבוליזם גלוקוז לא תקין בתאי שריר הלב. שימור התפקוד של Akt2 בלב על ידי מטאלתיונין על ידי עיכוב TRB3 מונע קרדיומיופתיה סוכרתית.

מקור: 

Gu, J. et al. (2018) Diabetes.  67(3), 507

נושאים קשורים:  סוכרת,  קרדיומיופתיה,  Akt2,  TRB3,  מטאלתיונין,  מחקרים
תגובות