שתף קטע נבחר

מחקר: הפסקת לעשן? תעלה 4 קילו

מחקר חדש שנערך בישראל קובע כעת רשמית: מי שמפסיק לעשן עולה במשקל ונוסף לכך סובל גם מעלייה ברמת הסוכר בדם. אבל החוקרים מדגישים: עדיף כך מאשר להמשיך עם הסיגריות

מחקר חדש קובע את מה שחלק ניכר מהמעשנים כבר חוו על בשרם: הפסקת עישון גוררת אחריה עלייה במשקל וברמת הסוכרים בדם. לא רק בגלל שאוכלים יותר, אלא כנראה גם בשל שינויים הורמונליים. עם זאת מדגישים החוקרים: העלייה במשקל עדיפה על המשך העישון.

  

תוצאות המחקר פורסמו בכנס של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות. הוא נערך על ידי החוקרת ענבל־אלונה שגב־מילבר מקופת חולים מאוחדת, ד"ר אנה ארוניס מהאוניברסיטה העברית וד"ר רוברט הופמן מאוניברסיטת תל־אביב.

 

הם בדקו 108 מטופלים שהשתתפו בסדנאות גמילה של קופת חולים. התוצאות: 90% מאלה שהצליחו להיגמל הוסיפו בממוצע ארבעה קילו למשקלם בתוך חצי שנה מרגע תחילת התוכנית. חלקם סבלו מהשמנה באזור הבטן, שנחשבת למסוכנת ביותר מבחינה בריאותית.

 

צריכה גבוהה יותר של פחמימות. הפסקת עישון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
צריכה גבוהה יותר של פחמימות. הפסקת עישון(צילום: shutterstock)

 

ממצא נוסף, שהתקבל מבדיקת 200 משתתפים בסדנת הגמילה: 50% מאלו שהתחילו אותה עם רמות תקינות של סוכר בדם סבלו לאחר שנגמלו מרמות גבוהות יותר של סוכר בדמם. (מחקרים קודמים מצאו כי בקרב אנשים שהפסיקו לעשן ולא עלו במשקל עדיין נמצאה כמות גבוהה יותר של סוכר בדם).

  

תופעות של הגמילה

"אנשים מודעים לכך שכדאי להם להפסיק לעשן, משום שעישון גורם לתחלואה של לב, כלי דם ולמחלות סרטן", אמרה מובילת המחקר שגב־מילבר, שמנהלת בעצמה סדנאות גמילה, "אבל הם לא תמיד מודעים לתופעות בטווח הקצר של הפסקת העישון, ולכן החלטנו לבצע את המחקר".

  

מה גורם לעלייה במשקל - שינויים הורמונליים או הצורך למצוא תחליף לסיגריה באוכל? ככל הנראה גם וגם. החוקרים מעריכים שהפסקת העישון גורמת לסטרס שמוביל לצריכה גבוהה יותר של פחמימות – ובכך גם לעלייה במשקל.

  

למרות תוצאות המחקר קובעים החוקרים כי עדיף להפסיק לעשן ולעלות במשקל מאשר להמשיך לעשן. "תוצאות הלוואי של הפסקת העישון עדיפות על המשך העישון. בעלייה במשקל אפשר לטפל באמצעות דיאטה או פעילות גופנית", מסבירה שגב־מילבר.


 

כך העישון מזיק לנו:

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הפסקת עישון והקשר למשקל
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים