דיאליזה

שכיחות ומאפיינים של תשישות אחרי ביצוע דיאליזה

במחקר חדש נמצא ש-60% ממטופלי דיאליזה סובלים מ-post-dialysis fatigue, כאשר תופעה זו שכיחה יותר בגיל מבוגר יותר וב-ADL נמוך יותר, וקשורה באופן מובהק לזמן התאוששות ממושך יותר אחרי ביצוע דיאליזה

07.08.2018, 15:45
כשל כלייתי, מכונת דיאליזה (צילום: אילוסטרציה)

במחקר חדש שנערך במכון הדיאליזה של ה-Catholic University ברומא, איטליה, והתפרסם בכתב העת Nephrology, ביקשו החוקרים לקבע את השכיחות והחומרה של תשישות  אחרי ביצוע דיאליזה post-dialysis fatigueי(PDF) ולהגדיר את המשתנים הקשורים אליה.

בחמישה מרכזי המו-דיאליזה בצפון-מרכז איטליה, מטופלים נחשבו כסובלים מ-PDF אם הם דיווחו על תלונה זו באופן עצמוני בתגובה לשאלה הפתוחה: "האם את/ה מרגיש/ה יותר טוב או פחות טוב אחרי ביצוע דיאליזה? אם פחות טוב – נא לפרט כיצד." תלונות של עייפות עברו בירור נוסף באמצעות שאלות לגבי משך, תדירות ועוצמת העייפות, אשר אפשרו יצירת אינדקס של חומרת העייפות (שליש מהסכום של פרמטרים אלו, כאשר לכל אחד ניתן ציון בין 1 ל-5). המטופלים חולקו לשלוש קבוצות לפי חומרת עייפות ה-PDF: ציון 0, ציון בין 1-3, ציון מעל 3.

במחקר השתתפו 271 מטופלים: 164 דיווחו על PDF ו-107 לא התלוננו על תופעה זו. מטופלים עם PDF היו עם זמן התאוששות ממושך יותר אחרי ביצוע דיאליזה (time of recovery after dialysis, TIRD).יTIRD נמצא קשור באופן מובהק למשך, עוצמת ותדירות ה-PDF. מטופלים שסבלו מ-PDF היו מבוגרים יותר ועם ציון ADL נמוך יותר. באנליזה רבת-משתנים, PDF נמצא קשור באופן מובהק ל-TIRD. במודל רב-משתני שלא כלל TIRD,יPDF היה קשור באופן בלתי תלוי לגיל ו-ADL.י60 מטופלים סבלו מ-PDF בינוני, ו-104 מטופלים מ-PDF קשה.

במטופלים עם PDF קשה, גיל ושנים בטיפול דיאליזה היו גבוהים יותר, ADL ו-IADL היו נמוכים יותר, TIRD היה ממושך יותר, ושיעור האולטרה-פילטרציה היה נמוך יותר. באנליזה רבת-משתנים, חומרת ה-PDF היה קשור באופן בלתי תלוי ל-TIRD. במודל ללא TIRD, חומרת ה-PDF היה קשור ל-ADL בלבד.

לאור הממצאים, החוקרים מסכמים שתשישות אחרי ביצוע דיאליזה היא תופעה שכיחה וקשורה לגיל ול-ADL. פרמטרים שונים של הדיאליזה עצמה לא נמצאו קשורים ל-PDF.

מקור:

Bossola, M. , Marzetti, E. , Di Stasio, E. , Monteburini, T. , Cenerelli, S. , Mazzoli, K. , Parodi, E. , Sirolli, V. , Santarelli, S. , Ippoliti, F. , Nebiolo, P. E., Bonomini, M. , Melatti, R. and Vulpio, C. (2018), Prevalence and associated variables of post-dialysis fatigue: Results of a prospective multicentre study. Nephrology, 23: 552-558. doi:10.1111/nep.13059

נושאים קשורים:  דיאליזה,  ADL,  עייפות,  שכיחות,  מחקרים
תגובות