סוכרת

לחץ דם אמבולטורי וקשיחות עורקית באנשים עם סוכרת סוג 1

החוקרים מצאו כי באנשים עם סוכרת סוג 1 יש שיעור גבוה של מטופלים עם יתר לחץ דם מסווה אשר לא מזוהים בבדיקות שגרתיות ומציעים שיטה חדשה לאבחון יתר לחץ דם זה

07.11.2018, 16:27
מדידת לחץ דם (אילוסטרציה)
מדידת לחץ דם (אילוסטרציה)

מטרת מחקר זה הייתה להעריך את השימוש בניתור לחץ דם אמבולטורי על מנת לזהות נוכחות של יל"ד מסווה, לילי ו"חלוק לבן" באנשים עם סוכרת סוג 1. בנוסף, החוקרים בחנו את הקשרים בין דפוסי לחץ דם לקשיחות עורקית על מנת לזהות אנשים בסיכון קרדיווסקולרי.

במחקר השתתפו 140 אנשים עם סוכרת סוג 1 מאזור הלסינקי אשר השתתפו במחקר ה-FinnDianeי(Finnish Diabetic Nephropathy Study) בין ינואר 2013 לאוגוסט 2017. ניתור לחץ דם של 24 שעות ואנליזת גל דופק עברו אנליזה סימולטנית באמצעות מכשיר ייעודי. הגדרות של יתר לחץ דם בוססו על הקווים המנחים של האגודה האירופאית ליתר לחץ דם. לחץ דם מוסווה הוגדר כלחץ דם תקין במשרד שנמדד באמצעות סטנדרטיים אך מוגבר במדידה של 24 שעות. לחץ דם "חלוק לבן" הוגדר כלחץ דם מוגבר בבדיקה שגרתית במשרד אך תקין במדידת 24 שעות.

החוקרים מצאו כי 38% מהאנשים היו נורמוטנסיביים ול-33% היה יתר לחץ דם בעוד של-23% היה לחץ דם מוסווה ול-6% לחץ דם "חלוק לבן". למחצית מהעוקבה היו רמות מוגברות של לחצי דם אבסולוטיים בלילה ומתוכם חצי היו לא מטופלים. במדידות האמבולטוריות, לחץ דם מרכזי ומהירות גל דופק היו גבוהים יותר באנשים עם לחץ דם מסווה מאשר באנשים הנורמוטנסיביים (p<0.001). במודל רגרסיה רב-משתני מתוקנן לגיל, מין, BMI, טיפול אנטי-היפרטנסיבי ו-eGFR, לחץ דם מסווה נמצא קשור באופן בלתי תלוי עם מהירות גל דופק גבוהה יותר על פני 24 שעות אך לא עם מהירות גל דופק שנמדד במנוחה.

מסקנת החוקרים היא כי אנליזת ניתור לחץ דם אמבולטורי זיהתה כי כ-25% מהאנשים עם סוכרת סוג 1 סובלים מיתר לחץ דם מסווה אשר לא מזוהה בבדיקת לחץ דם שגרתית. ממצאים אלו תומכים בשימוש בניתור לחץ דם אמבולטורי על מנת לזהות אנשים בסיכון למחלה קרדיווסקולרית.

מקור:

Lithovius, R. et al. (2018) Diabetologia. 61(9), 1935

נושאים קשורים:  סוכרת,  לחץ דם,  חלוק לבן,  לחץ דם מסווה,  ניתור לחץ דם,  מחקרים
תגובות