אינסולין

הקשר בין מינון אינסולין וגורמי סיכון קרדיומטבוליים למחלה קרדיווסקולרית

החוקרים מצאו כי למרות שעלייה במינון אינסולין נמצאה קשורה עם גורמי סיכון קרדיומטבוליים, עלייה זו לא הובילה לסיכון מוגבר להיארעות מחלה קרדיווסקולרית

03.04.2019, 16:28
זריקת אינסולין (אילוסטרציה)
זריקת אינסולין (אילוסטרציה)

מחקר ה-DCCT/EDICי(The Diabetes Control and Complications Trial/Epidemiology of Diabetes Interventions and Complications) הדגים כי לטיפול אינטנסיבי כנגד סוכרת ישנה השפעה מטיבה על תוצאי טרשת עורקים ותוצאי מחלה קרדיווסקולרית. אנליזה זו בחנה את הקשר בין שינויים אורכיים במינון האינסולין וגורמי סיכון קרדיווסקולריים לתוצאים קליניים.

במחקר ה-DCCT השתתפו 1,441 מטופלים אשר חולקו באופן אקראי לקבל טיפול אינטנסיבי או סטנדרטי לסוכרת. לאחר זמן ממוצע של 6.5 שנים, 96% מהעוקבה ששרדה המשיכה למחקר ה-EDIC אשר כלל ביקורים שנתיים עם איסוף מידע רפואי מקיף, בדיקה גופנית ובדיקות מעבדה. אירועים קרדיווסקולריים סוכמו על ידי ועדת ביקורת.

החוקרים מצאו כי מינוני אינסולין גבוהים היו בעלי קשר מובהק סטטיסטית עם פרופיל סיכון קרדיומטבולי פחות טוב (BMI גבוה יותר, דופק גבוה יותר, טריגליצרידים גבוהים יותר ו-HDL נמוך יותר) למעט לחץ דם דיאסטולי נמוך יותר וכולסטרול LDL נמוך יותר. במודל עם תקנון מינימלי, עלייה של 0.1 יחידות/ק"ג משקל גוף ליום הובילה לעלייה של 6% בסיכון למחלה קרדיווסקולרית (רווח בר-סמך 95%: 3-9%). עם זאת, הקשר בין מינון האינסולין לא נותר מובהק לאחר תקנון לגורמי סיכון קרדיווסקולריים אחרים.

החוקרים מסכמים כי מינון אינסולין גבוה קשור במספר גורמי סיכון קרדיומטבוליים שליליים אפילו לאחר תקנון רב-משתני, אך לא בתוצאי מחלה קרדיווסקולרית.

מקור: 

Braffett, B.H. et al. (2019) Diabetes Care. 42(4), 657

נושאים קשורים:  אינסולין,  מחלה קרדיווסקולרית,  מחקרים,  סיכון קרדיו-מטבולי
תגובות