חדשות

ב"הדסה עין כרם" בוצע לראשונה ניתוח אנדוסקופי להרחבת ושט בפעוט

בבדיקה התברר כי רוחב המעבר בוושט הפעוט כמילימטר אחד בלבד - כמעט חסימה מוחלטת, הרחבת הוושט באמצעות בלון לא הועילה והוחלט על ניתוח אנדוסקופי שהצריך הכנה מדוקדקת

ד"ר מרדכי סליי, הפעוט וד"ר הרולד ג'ייקוב, רופא בכיר במכון המשולב לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד ומנהל יחידת אנדוסקופיות ב"הדסה עין כרם"

במחלקת גסטרו ילדים בהדסה עין כרם בוצע, לראשונה במוסד זה, ניתוח אנדוסקופי להרחבת ושט בילד בן שנתיים וחצי.

בית החולים מסר כי בעת שהפעוט הגיע למחלקה התברר שרוחב המעבר בוושט שלו כמילימטר אחד בלבד - כמעט חסימה מוחלטת. בעקבות זאת הוסבר להוריו כי זו הסיבה להתנהגותו בבית כאשר התקשה לטעום בהתנסות של מנות קטנות כבר בהיותו בן חמישה חודשים, כפי שמומלץ על ידי משרד הבריאות, ובהמשך סירב לאכול מוצק, סבל מהפרעות אכילה וגם מבעיות גדילה כמו גובה ומשקל נמוכים מהממוצע לגילו. טיפול תרופתי לא סייע לפתור את הבעיה.

ב"הדסה" הוחלט על ניתוח שבו ישתתפו מומחי גסטרו ילדים וגסטרו מבוגרים. קדם להליך בירור מעניק בדבר הניסיון הקיים בשימוש בשיטה אנדוסקופית זעיר פולשנית להרחבת הוושט בפעוטות.

בבדיקת גסטרוסקופיה, המאפשרת להתבונן בוושט ובקיבה באמצעות מצלמה קטנה הממוקמת בקצה של צינור גמיש שאותו מכניסים דרך הפה - הנפוצה בעת בדיקה למחלות או הפרעות בדרכי העיכול העליונות - התברר שיעור החסימה, מסר ד"ר מרדכי סליי, רופא בכיר במחלקת גסטרו ילדים שטיפל בפעוט.

כשנותחו הממצאים הוחלט לטפל בהיצרות החריגה. "התחלנו בטיפול המקובל כיום לשם הרחבת ושט באמצעות בלון", הוסיף ד"ר סליי. "מטרת הטיפול בצורה זו היא להרחיב את הוושט ולהקל על הבליעה ולאפשר מעבר מזון מהוושט לקיבה. אלא שלצערנו הוושט של הפעוט היה צר והטיפול בבלון לא קידם כלום. בעקבות זאת הוחלט על התערבות כירורגית כדי לאפשר לילד להתפתח ולגדול כמו כל בני גילו.

האופציה הבאה שנשקלה היתה ניתוח כירורגי להרחבת הוושט. ההחלמה מניתוח כזה קשה מאוד במיוחד לילד ויש לקחת בחשבון שאיכות החיים של המטופל יכולה להיפגע משמעותית בעקבות הפעולה החודרנית.

המגמה העולמית כיום היא לבצע ניתוחים אנדוסקופים, דרך מעברים טבעיים בגוף. כך ניתן להגיע לאזור הבעייתי מבלי לגרום טראומה רבה וכך לאפשר למטופל להתאושש יותר מהר עם פחות כאבים.

"במחקר שביצעתי, מצאתי תיאור פרוצדורה שפורסמה על ידי בית חולים בבוסטון, שם נעשו ניתוחים אנדוסקופיים בילדים עם היצרות בוושט, והתוצאות היו טובות מאוד", סיפר ד"ר סליי. "רתמתי לטובת הניתוח הייחודי את המומחה לניתוחים אנדוסקופים ב'הדסה', המבצע ניתוחים כאלה במבוגרים הזקוקים להסרת גידולים, ד"ר הרולד ג'ייקוב, רופא בכיר במכון המשולב לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד ומנהל יחידת האנדוסקופיות. לאחר התייעצות עם הורי הפעוט הוחלט על ביצוע הניתוח בדומה לזה שנעשה בבוסטון לתיקון היצרות בוושט בגישה האנדוסקופית.

"קדמה לכך בדיקה שבמהלכה אופיין מבנה הוושט של הפעוט והיה ברור במדויק לאן נכנסים ומהם האתגרים. בחדר הניתוח הוכנס סיב דק דרך פיו בליווי מצלמה זעירה ובעזרת סכינים קטנים נחתכו הרקמות שגרמו להיצרות החריגה. הניתוח עבר בהצלחה".

ד"ר ג'ייקוב הוסיף: "בשנים האחרונות משקיעה 'הדסה' בפיתוח תחום הניתוחים האנדוסקופיים. עכשיו יותר מתמיד אפשר לומר שההשקעה משתלמת, אני שמח ומתרגש מהתוצאה. זו הוכחה להתקדמות אדירה".

אחרי יומיים בלבד לאחר הניתוח השתחרר הפעוט לביתו כשהוא מסוגל לאכול גם אוכל מוצק ולראשונה בחייו, לחם.

נושאים קשורים:  ד"ר מרדכי סליי,  ד"ר הרולד ג'ייקוב,  הרחבת ושט,  אנדוסקופיה,  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
26.07.2019, 13:32

דר גיקוב המופלא!!!!!!!!!!!