סוכרת

תהליכים מולקולריים העומדים מאחורי הסיבוכים הווסקולריים של סוכרת 

בסקירה זו תיארו החוקרים כיצד הבנת תהליכים הקשורים בשינויים ביוכימיים יכולה לתרום למניעה וטיפול של סיבוכים הקשורים בכלי הדם אצל חולי סוכרת

סוכרת הינה מחלה כרונית, המתאפיינת בהיפרגליקמיה, בעקבות חוסר היכולת של הגוף לייצר או להשתמש באינסולין בצורה יעילה. היפרגליקמיה כרונית מובילה לסיבוכים מיקרווסקולרים ומאקרווסקולריים. הסיבוכים המאקרווסקולריים כוללים מחלת עורקים פריפריים (PAD), תחלואה קרדיווסקולרית (CVD) ומחלות צרברו- וסקולריות, בעוד הסיבוכים המיקרווסקולריים כוללים מיקרואנגיופתיות סוכרתיות, נפרופתיה סוכרתית, רטינופתיה סוכרתית ונוירופתיה סוכרתית.

ליקוי בתפקוד האנדותל הוסקולרי משפיע באופן משמעותי על הסיבוכים הקשורים בכלי הדם השונים תחת תנאים היפרגליקמיים. במיקרווסקולטורה הסוכרתית, היפרגליקמיה תוך-תאית גורמת לנזקים לאנדותל כלי הדם דרך א. אקטיבציה של ארבעה מסלולים ביוכימיים, בעיקר מסלולי הפוליול, פרוטאין קינאז C, תוצרי גליקמיה מתקדמים והקסוזאמין, כאשר כולם מובילים ליצירה של reactive oxygen species ב. דיסרגולציה של גורמי גדילה וציטוקינים, ג. שינויים אפיגנטיים אשר קשורים לשינויים ב-DNA כתגובה לשינויים בתוך התא, ו-ד. אי-סדירויות ב-RNA אשר אינם מקודדים, בייחוד מיקרו RNA.

סקירה זו התמקדה בהשגת הבנה של תהליכים מולקולריים המובילים לסיבוכים וסקולריים בסוכרת, על מנת להעצים את ההבנה שלנו למטרת פיתוח אסטרטגיות טיפול מכניות למניעה וטיפול בסיבוכים וסקולריים של סוכרת.

מקור: 

Shalini Paul et. al (2020) https://doi.org/10.1016/j.jdiacomp.2020.107613

נושאים קשורים:  סוכרת,  סיבוכים וסקולריים,  מסלולים ביוכימיים,  שינויים אפיגנטיים,  מיקרו RNA,  מחקרים
תגובות