מגזין

"יש לך את הסרטן של אמא שלך"

שני ילדים חולי סרטן נדבקו בו מהאמהוֹת שלהם, כנראה במהלך הלידה. על המקרים הנדירים שעליהם דווח ב-NEJM

14.09.2021, 12:44
"התאים התיישבו בריאות התינוקות וגדלו לגידולים ממאירים" (צילום: אילוסטרציה)

שני ילדים ביפן, אחד בן 23 חודשים והשני בן שש, חלו בסרטן ריאות. סיפור עצוב, והפעם גם מיוחד מאוד: מתברר שמקור הגידולים אינו בתאי גופם של הילדים אלא בתאי סרטן צוואר הרחם שבו חלו האמהוֹת שלהם. הגידולים עברו לילדים בדרך שלא היתה מוכרת עד כה – הם נשמו את התאים הסרטניים של אמהותיהם, ככל הנראה במהלך הלידה.

גידולים סרטניים מידבקים אינם דבר חדש. שדים טסמניים, טורפי הכיס הגדולים בעולם, לוקים בשני "זנים" של סרטן מידבק המתפשטים בנשיכות; כלבים לוקים בגידול ממאיר מידבק שמקורו בכלב קדום; ולפני כחמש שנים התגלה כי לצדפות יש סרטן דם מידבק. בני אדם יכולים גם הם להידבק בסרטן מאדם אחר, אך אלה מקרים נדירים ביותר. כ-0.04% ממושתלי האיברים מפתחים סרטן שמקורו באיבר המושתל.

מעבר של סרטן מהאם לתינוק נדיר אף יותר. אמנם באחת מכל 1,000 לידות בערך יש לאם סרטן, אך ברובן המוחלט נולד תינוק בריא. רק באחת מכל כ-500,000 לידות כאלו נדבק תינוק בסרטן של אמו. מחלות הסרטן הנפוצות ביותר שעלולות לעבור כך הן סרטני דם ומלנומה (סוג של סרטן עור). בכל המקרים המתועדים של הדבקה כזאת, העובר נדבק מאמו במהלך ההריון דרך השליה. אולם, שני הילדים חסרי המזל מיפן נדבקו בסרטן בדרך אחרת, כפי שמתואר במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine.

הכל נשאר במשפחה

מקרי ההדבקה התגלו במקרה. הכל התחיל כשמשפחתו של הילד בן 23 חודשים לקחה אותו לבדיקה בבית חולים מקומי בגלל שיעול עם ליחה (פרודוקטיבי) שנמשך שבועיים. בסריקות CT גילו גושים לאורך הסִמְפּוֹנוֹת, הצינורות המובילים אוויר מקנה הנשימה לריאה. הרופאים שטיפלו בילד לקחו דגימות רקמה מהגושים ואבחנו שאלה הם גידולים ממאירים – סרטן.

רופאת ילדים חדת עין שמה לב למשהו מוזר בתוצאות הריצוף: הגידול של הילד דומה לגידול של אמו. גם השוואת דגימות רקמה מהגידולים הראתה שתאי הגידול והמבנה שלהם דומים מאוד זה לזה, אף שנלקחו משני אנשים

גם אמו בת ה-35 של הילד חלתה בסרטן. היא אובחנה עם סרטן צוואר הרחם שלושה חודשים לאחר הלידה, אך בשלב זה לא היתה לאיש סיבה לחשוד שיש קשר בין הגידולים.

לבקשת המשפחה, הילד לא קיבל טיפול נגד סרטן עד גיל שלוש. למרות זאת, כמה מהגידולים בריאותיו התכווצו, כלומר עברו נסיגה ספונטנית, תופעה נדירה במיוחד בגידולים כאלה. עם זאת, הנסיגה לא נמשכה, ולכן הילד עבר טיפול כימותרפי, אך הוא לא עזר. בסופו של דבר הוא טופל בתרופה האימונותרפית נִיבוֹלוּמָאבּ (אוֹפְּדִיבוֹ), שמגבירה את פעילותם של תאי מערכת החיסון נגד גידולים מסוימים. אף שהתרופה לא משפיעה בדרך כלל על גידולים כמו שלו, הסרטן נעלם. באותו זמן החמיר מצבה של האם וגרורות סרטניות התפשטו בגופה. הגידול שלה לא הגיב לטיפול והביא למותה.

במסגרת מחקר על גנים הקשורים להתפתחות גידולים ממאירים, השתתפו הילד והאם בניסוי לקביעת הרצף הגנטי של תאי סרטן והשוואתו לרצף של תאים בריאים. רופאת ילדים חדת עין שמה לב למשהו מוזר בתוצאות הריצוף: הגידול של הילד דומה לגידול של אמו. גם השוואת דגימות רקמה מהגידולים הראתה שתאי הגידול והמבנה שלהם דומים מאוד זה לזה, אף שנלקחו משני אנשים.

גם החולה בן השש ואמו, שמתה מסרטן צוואר הרחם כשהיה בן שנתיים, השתתפו באותו מחקר גנטי על גידולים ממאירים. הילד הגיע לבית חולים בגלל כאב בחזה בצד שמאל, והתגלה שיש לו גידול סרטני בריאה השמאלית. לאחר כמה סבבי כימותרפיה וכריתת הריאה נראה שהחלים מהמחלה. הסרטן של האם התגלה מיד לאחר הלידה, אך הילד חלה רק שש שנים לאחר מכן, ולפיכך גם במקרה זה הרופאים לא חשדו שהוא נדבק ממנה. אולם, הרצף הגנטי של תאי הסרטן והשוואה בין דגימות רקמות של האם ושל בנה חשפו דמיון מדהים בין הגידולים.

בניתוח המידע הגנטי מהגידולים של שני הילדים נמצאו מוטציות הקשורות לסרטן וזהות למוטציות בגידולים שהרגו את אמהותיהם. כמו כן, תאי הסרטן כללו רצפים גנטיים שנמצאו רק באמהות ולא עברו בתורשה לבנים. נוסף על כך לגידולים של שני הבנים – וכמובן גם לאלה של האמהות – חסר כרומוזום Y, שנמצא ברוב התאים של כמעט כל הזכרים. זאת ועוד, בגידולים נמצא חומר גנטי של נגיף הפפילומה האנושי (HPV) מזנים (16 ו-18) שגורמים לכ-70% ממקרי סרטן צוואר הרחם.

מחברי המאמר מסיקים שהילדים נדבקו בסרטן בזמן הלידה. שניהם נולדו בלידה נרתיקית. הם נחשפו במהלכה לתאים הסרטניים וכנראה שאפו אותם בנשימתם הראשונה

אם כן, אין ספק שתאי הסרטן בילדים הם ממקור זר – האמהות שלהם. בגלל מיקום הגידולים – על סמפונות הריאות – ובשל העובדה שמקור שניהם בסרטן צוואר הרחם, מחברי המאמר מסיקים שהילדים נדבקו בסרטן בזמן הלידה. שניהם נולדו בלידה נרתיקית. הם נחשפו במהלכה לתאים הסרטניים וכנראה שאפו אותם בנשימתם הראשונה. התאים התיישבו בריאות התינוקות וגדלו לגידולים ממאירים. הסרטן התפתח לאט, במיוחד בילד בן השש, כנראה בזכות תגובת מערכת החיסון לתאים הזרים, כפי שהיא מגיבה נגד גורמי מחלה או איברים מושתלים.

מקור: NEJM

שני המקרים המצערים האלה נדירים ביותר, אך הם מדגישים את חשיבות הבדיקה לאבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם (פאפ) ושל החיסון נגד HPV. החיסון מגן מפני כמה זנים של הנגיף, בהם הזנים שגרמו לסרטן בשתי האמהות ושגורמים לסרטן גם בגברים, אך בשל חששות לא מוצדקים כמעט לא מתחסנים בו ביפן. על פי הערכות, הימנעות מהחיסון ביפן הובילה לעשרות אלפי מקרי סרטן צוואר הרחם שאפשר היה למנוע ולמותן של אלפי נשים, בהן שתי האמהות.

מקור:

Arakawa, A. et alVaginal transmission of cancer from mothers with cervical cancer to infantsN. Engl. J. Med384, 42–50 (2021). doi: 10.1056/NEJMoa2030391

הכתבה פורסמה לראשונה בבלוג "תיבת נעם – מחשבות ביולוגיות" - תודה לעינת חורין וליונת אשחר על העזרה

נושאים קשורים:  מחלת הסרטן,  חיסון פפילומה,  נגיף הפפילומה,  חדשות,  מגזין,  סרטן צוואר הרחם
תגובות
אנונימי/ת
26.09.2021, 10:59

מן הראוי שכתבה שמתפרסמת בפורום לרופאים תעבור הגהה לאחר התרגום...
לא סביר להסביר כאן ש "מלנומה (היא) סוג של סרטן עור", כמו גם ש "הסִמְפּוֹנוֹת(הם)הצינורות המובילים אוויר מקנה הנשימה לריאה."