מחקרים

בדיקות סקר לאלדוסטרוניזם ראשוני אצל חולי סוכרת

במסגרת הטיפולית של מרכז שלישוני לחולי סוכרת, רק מיעוט החולים אשר התאימו לקריטריונים של ה-Endocrine Society לבדיקת סקר לאלדוסטרוניזם ראשוני אכן עברו בדיקת סקר

אלדוסטרוניזם ראשוני (PA) הינו הגורם האנדוקריני השכיח ביותר ליתר לחץ דם. הוא קשור לסיכון קרדיו-מטבולי מוגבר בהשוואה ליתר לחץ דם ראשוני. יתר לחץ דם מהווה בעיה שכיחה אצל מטופלים עם סוכרת סוג 2 וסיכון קרדיווסקולרי מוגבר, יחד עם זאת, לא ידוע באיזו תדירות מטופלים אלה נבדקים ל-PA.

מטרת המחקר הייתה להעריך את היקף היישום של הנחיות ה- Endocrine Society’s 2016 לבדיקות סקר ל-PA במסגרת מרכזים שלישוניים לטיפול בסוכרת וכן להעריך את המאפיינים הדמוגרפיים, הקליניים והביוכימיים של מטופלים אשר התאימו לקריטריוני ההכללה בהשוואה לאלה לא.

החוקרים בצעו מחקר קוהורטה רטרוספקטיבי אשר כלל 272 מטופלים אשר התקבלו למרכז שלישונים לטיפול בסוכרת והיו עם שתי מדידות לחץ דם לפחות ב-2018.

תוצאות המחקר הראו כי 23.2% מהמטופלים נמצאו עם אינדקציות לבדיקת סקר ל-PA אך רק 23.8% עברו בדיקת סקר באמצעות יחס אלדוסטרון-רנין (ARR). כמו כן, ארבעה מטופלים אשר לא התאימו לקריטריוני ההכללה עברו בדיקת סקר. לבסוף, רק מטופל אח מבין הנבדקים נמצא עם ARR  שהיה אבנורמלי, אך יש לציין כי 16 מטופלים נטלו תרופות עם השפעה על יחס זה.

החוקרים סיכמו כי במסגרת הטיפולית של מרכז שלישוני לחולי סוכרת, רק מיעוט החולים אשר התאימו לקריטריונים של ה-Endocrine Society לבדיקת סקר ל-PA אכן עברו בדיקת סקר. על פי החוקרים, אצל מטופלים אלה בדיקת סקר הינה בעלת משמעות רבה בהקשר של השפעה על גורמי סיכון קרדיווסקולריים.

מקור:

Suzanne Joy Tan et. al (2022) International Medicine Journal DOI: https://doi.org/10.1111/imj.15690

נושאים קשורים:  מחקרים,  אלדוסטרוניזם ראשוני,  יתר לחץ דם,  סוכרת
תגובות