מחקרים

גורמי סיכון ומאפיינים קליניים של שבץ עם ובלי סוכרת

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי ישנו הבדל משמעותי בגורמי הסיכון לשבץ מוחי, בתתי הסוגים הפתולוגיים ובמאפיינים הקליניים בין חולים סוכרתיים ללא סוכרתיים

צילום מבדיקת MRI, שבץ מוחי. אילוסטרציה

סוכרת ושבץ מוחי הינם בשכיחות ההולכת וגדלה בעולם כולו. שניהם, מהווים איום משמעותי על בריאות הציבור עד כדי נכות ואף מוות. סוכרת הינה גורם סיכון עצמאי ידוע לשבץ מוחי. יתרה מזאת, סוכרת מגבירה את השכיחות של גורמי סיכון אחרים לשבץ. ברם, הידע בדבר ההשפעה של סוכרת על הופעת שבץ מוחי, הינו עודנו חסר.

במסגרת מחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת The Egyptian Journal of Internal Medicine ביקשו החוקרים להעריך את גורמי הסיכון ואת המאפיינים הקליניים של שבץ מוחי בחולים עם וללא סוכרת.

במחקר חתך זה השתתפו 200 חולים עם שבץ מוחי חריף (על- פי אישור רדיולוגי), אשר גויסו מבתי חולים שלישוניים באלכסנדריה, מצרים. הנבדקים חולקו ל-2 קבוצות - קבוצה מספר 1 אשר מנתה 100 חולים עם אבחנה של סוכרת של 5 שנים ומעלה. קבוצה מספר 2 מנתה 100 נבדקים ללא סוכרת. כל החולים הוערכו עבור גורמי סיכון, סוגי שבץ והתייצגות קלינית.

תוצאות המחקר הדגימו כי, לחולים סוכרתיים עם שבץ, שכיחות גבוהה יותר באופן מובהק של יתר לחץ דם (p=0.031), שכיחות גבוהה יותר של דיסליפידמיה (p=0.016) ושכיחות גבוהה יותר של שבץ איסכמי (p=0.030), וזאת בהשוואה לאלו ללא סוכרת. לאלו הראשונים המצא סיכוי גבוה יותר להתייצגות שבץ עם ליקוי מוטורי (p=0.045) ודיסארתריה (p=0.048). הבדל קטן ולא מובהק הודגם בין קבוצת הסוכרתיים ללא סוכרתיים לגבי תתי-סוג של שבץ איסכמי (לפי OSCP -יOxfordshire Community Stroke Project).

מתוצאות מחקר זה עולה כי ישנו הבדל משמעותי בגורמי הסיכון לשבץ מוחי, בתתי הסוגים הפתולוגיים ובמאפיינים הקליניים בין חולים סוכרתיים ללא סוכרתיים, אך לא בתתי-סוגים לפי חלוקה אנטומית של שבץ איסכמי.

נושאים קשורים:  מחקרים,  שבץ,  סוכרת,  גורמי סיכון,  שבץ איסכמי
תגובות