חדשות

איגודי הרופאים: ביטול המס על משקאות קלים - נזק לבריאות הציבור

מעל תריסר איגודי רופאים וחוקרים מדיסציפלינות קוראים לשר האוצר סמוטריץ' לסגת מההחלטה על ביטול המס על משקאות ממותקים: "בעת ש-85 מדינות מטילות מיסים על משקאות ממותקים, ישראל צועדת לאחור"

משקאות ממותקים. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

יותר מתריסר איגודי רופאים וחוקרים פרסמו מכתב גלוי לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ובו הביעו התנגדות עזה לביטול המס על משקאות קלים. "בשעה ש-85 מדינות בעולם מטילות מיסים על משקאות ממותקים, ישראל צועדת לאחור," כתבו הרופאים.

על המכתב הגלוי לשר סמוטריץ' חתומים איגוד רופאי בריאות הציבור, רופאי החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר, האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, האיגוד הנוירולוגי בישראל, החברה הישראלית לחקר הכבד, האגודה הישראלית לאנדוקרינולוגיה, האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, האיגוד הישראלי לגסטרואנטולוגיה ומחלות כבד, הפורום הישראלי לתזונה בת-קיימא, החברה לקידום בריאות האוכלוסיה הערבית והסתדרות הרופאים הוטרינרים בישראל.

בין השאר כתבו הרופאים: "שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', בשעה ש-85 מדינות בעולם מטילות מסים על משקאות ממותקים, ישראל צועדת לאחור... המס יעיל. ביטולו יעלה בחיי אדם. על כן, אנו מתנגדים לביטולו בכל תוקף. זאת ועוד, ביטול המס לא יוריד בהכרח את מחיר המשקאות הממותקים לצרכן. זוהי מתנה מיותרת לחברות המשקאות... עוד לא מאוחר לשפר את ההחלטה (לביטול המס) ומעז ייצא מתוק", כתבו הרופאים.

עוד טוענים הרופאים כי המס הוטל לאחר תהליך קבלת החלטות סדור שכלל דיון מקצועי, כלכלי, משפטי וציבורי. לכן, חובת ההוכחה להצדקה לביטול המס חל על אלה המעוניינים לבטלו. "לא הודגמה כל הצדקה כזו", כותבים הרופאים. "יתרה מכך, ביטול המס יגרור נזק חמור לבריאות הציבור, לסביבה, לכלכלה ולתדמיתה הבינלאומית של מדינת ישראל".

פרופ' דרור דיקר, יו"ר החברה לחקר וטיפול בהשמנת יתר, אמר: "אי אפשר להתעלם ממגיפת ההשמנה המפושטת בחברה הישראלית, מתג המחיר הגבוה למגיפה, המוערך בכ-20 מיליארד שקל לשנה ומההשלכות החברתיות והנפשיות של ההשמנה. בדומה למאבק בנזקי הטבק, נדרשת מהממשלה מדיניות רב מערכתית, מבוססת מדע, המקדמת תזונה בריאה, ולא נסיגה לאחור וביטול צעד מוצדק שיעילותו הוכחה, דוגמת המס על המשקאות הממותקים".

כפי שפורסם בדוקטורס אונלי, מכתב איגודי הרופאים מצטרף למכתב רשמי שפורסם ביום חמישי האחרון בכתב העת הרפואי The Lancet, עליו חתומים קבוצת חוקרים ומומחים בכירים בעולם שהביעו דאגה עמוקה נוכח ההחלטה לבטל את מס המשקאות הממותקים והפגיעה שלה בבריאות הציבור, במעמדה הבינלאומי של ישראל ובמאמצים הרבים לשיפור הבריאות ברחבי העולם.

רשימת החתומים על המכתב כוללת שמות ישראליים ובינלאומיים מובילים בתחום בריאות הציבור התזונה, בראשם פרופ' אהרון טרואן מהפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה שבאוניברסיטה העברית ופרופ' חגי לוין מביה"ס לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל.

נושאים קשורים:  מס על משקאות ממותקים,  שר האוצר בצלאל סמוטריץ',  איגוד רופאים,  חדשות,  בריאות הציבור,  ד"ר דרור דיקר
תגובות
אנונימי/ת
07.02.2023, 17:49

רציתם נתניהו, רציתם ימין על מלא, רציתם ממשלה שנשענת על מצביעים למפלגות שלאלקטוראט שלהם יש פחות מודעות לנזק הנגרם משתיה ממותקת. רציתם וקיבלתם.

08.02.2023, 21:11

שינוי בהרגלי הצריכה לא מגיע ממיסוי. הוא מגיע מחינוך…

אנונימי/ת
13.02.2023, 18:18

שזה נכון מאוד ולא סותר באותה מידה.
נשקיע הרבה בחינוך- לטווח הארוך, ונעלה את המיסים להקטנת הצריכה בטווח המיידי