מחקרים

האם ניתן לטפל ביובש עיני בחולי סוכרת הנגרם עקב היפרגליקמיה?

נמצא כי קולטנים אדרנרגיים מסויימים מעורבים בהפחתת יצירת דמעות בחולי סוכרת וכי עיכוב שלהם יכול לנגד את היובש העיני השכיח בחולי סוכרת

יובש עיני מהווה סיבוך נפוץ של מטופלים עם סוכרת, עם המצאות של 54.3%. עם זאת, המנגנון בו היפרגליקמיה גורמת לירידה בייצור הדמעות וממילא יובש עיני, לא מובן דיו.

במחקר זה הודגם כי רמות של נוראפינפרין (Norepinephrine - NE) וטירוזין הידרוקסילאז היו מוגברות בבלוטות הדמע של עכברים עם סוכרת, יחד עם עליה בתאים מסוג Fos Proto-Oncogeneי(c-FOS+) בגנגליון הצווארי העליון. עם זאת, פינוי של NE מצטבר בעזרת סימפטקטומיה ניתוחית וכימית הפחית באופן משמעותי את הירידה בייצור הדמעות, את הדלקתיות החריגה בבלוטת הדמע ושיפר את חומרת התסמינים של עין יבשה בעכברים סוכרתיים.

מבין מגוון הקולטנים האדרנרגיים (Adrenergic Receptors - AR) נמצא כי תת-סוג α1 משחק תפקיד עיקרי בויסות הייצור של הדמעות, שכן טיפול עם אנטגוניסטים של α1AR הגביר את הפרשת הדמעות בעכברים עם סוכרת, בהשוואה לטיפול עם פרופרנולול, המהווה אנטגוניסט של βAR. יתרה מזאת, טיפול עם אלפוזוסין, אנטגוניסט של α1AR, גם הפחית את ההפרעה התפקודית של בלוטת מיבומיאן ותאי גביע בעכברים סוכרתיים. המנגנון בו אנטגוניסטים של α1AR משפרים את התפקוד של בלוטות הדמע הינו דרך שיקום החסך האנרגטי של המיטוכונדריאה, הגבירה את משפר ההכפלות של DNA מיטוכונדריאלי והעלאה של רמות הגלוטטיון בבלוטות הדמע של עכברים סוכרתיים.

מסקנת החוקרים הייתה כי ממצאי מחקר זה שפכו אור על המעורבות של ציר NE-α1AR - אנרגיה מיטוכונדריאלית בוויסות ייצור הדמעות בבלוטת הדמע. תוצאות המחקר יכולות לספק אסטרטגיה חדשה להתמודדות עם יובש עיני בחולי סוכרת, על ידי הפרה של התפקוד של α1AR.

מקור:

Zhang S, Wang Q, Qu M, Chen Q, Bai X, Zhang Z, Zhou Q, Xie L. Hyperglycemia Induces Tear Reduction and Dry Eye in Diabetic Mice through the Norepinephrine-α1 Adrenergic Receptor-Mitochondrial Impairment Axis of Lacrimal Gland. Am J Pathol. 2023 Jul;193(7):913-926. doi: 10.1016/j.ajpath.2023.03.015. Epub 2023 Apr 23. PMID: 37088455.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סוכרת,  עין יבשה,  המוליך העצבי נוראדרנלין,  מיטוכונדריה
תגובות