מחקרים

חולי סוכרת עם יתר לחץ דם ריאתי מראים פרוגנוזה גרועה יותר

חולים הסובלים מיתר לחץ דם ריאתי אידיופתי וכן ממחלת הסוכרת סובלים מקוצר נשימה חמור יותר, מעורבות קשה יותר של הלב, ושיעורי שרידות נמוכים יותר, בהשוואה לחולים שאינם סובלים גם ממחלת הסוכרת

לחץ דם עורקי ריאתי (אילוסטרציה)
לחץ דם עורקי ריאתי (אילוסטרציה)

במחקרים שנערכו לאחרונה נמצא כי שינויים במטבוליזם הגלוקוז והשומנים בחולים עם יתר לחץ דם ריאתי עורקי אידיופתי (IPAH: idiopathic pulmonary arterial hypertension) נקשרים עם חומרת המחלה ועם שרידות ירודה יותר. עם זאת, עדיין חסרים נתונים בנוגע להשפעה של סוכרת (DM) על הפרוגנוזה של חולים אלו.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Cardiovascular Diabetology' מטרת החוקרים הייתה לקבוע את ההשפעה של מחלת הסוכרת בחולי IPAH באמצעות נתונים ממרשם לאומי רב-מרכזי ופרוספקטיבי של יתר לחץ דם ריאתי.

החוקרים ערכו אנליזה על נתוניהם של חולי IPAH מבוגרים אשר נאספו מה-Database of Pulmonary Hypertension in the Polish populationי(BNP-PL) בתקופה שבין ה-1 במרץ 2018 ל-31 באוגוסט 2020. בעת התייצגותם של החולים באחד מ-21 מרכזי IPAH בפולין, נאספו נתוניהם הקליניים של החולים, וכן נתונים אקוקרדיוגרפיים והמודינמיים. שיעורי התמותה מכל סיבה הוערכו במהלך תקופת המעקב, שארכה 30 חודשים. לצורך תקנון להבדלים בגיל, מדד מסת הגוף (BMI) ותחלואה נלוות בין חולים עם וללא DM, החוקרים ערכו התאמת ציוני נטייה של 2 קבוצות באמצעות אלגוריתם זיווג של 1:1.

במחקר נכללו בסך הכל 532 חולי IPAH, מתוכם 25.6% אובחנו עם DM. אנליזה תואמת נוספת נערכה ב-136 חולים עם DM ו-136 ללא DM. המצאות של DM נקשרה עם גיל מבוגר יותר, BMI גבוה יותר, קוצר נשימה מתקדם יותר במאמץ, רמות מוגברות של N-terminal pro–brain natriuretic peptide, פרוזדור ימני גדול יותר, לחץ מוגבר של הפרוזדור הימני, לחץ ממוצע גבוה יותר של העורק הריאתי, תנגודת כלי דם ריאתיים, ושיעורים גבוהים יותר של תמותה מכל סיבה בהשוואה לחולים ללא DM.

לסיכום, חולי IPAH הסובלים גם מ-DM הראו מחלה מתקדמת יותר של כלי הדם הריאתיים ושיעורי שרידות גרועים יותר בהשוואה למקביליהם ללא DM. קשר זה נצפה ללא תלות בגיל, ערך ה-BMI, או בתחלואה קרדיווסקולרית נלוות.

מקור:

Jonas, K., Kurzyna, M., Mroczek, E. et al. Impact of diabetes mellitus on disease severity and patient survival in idiopathic pulmonary arterial hypertension: data from the Polish multicentre registry (BNP-PL). Cardiovasc Diabetol 22, 177 (2023). https://doi.org/10.1186/s12933-023-01885-6

נושאים קשורים:  מחקרים,  יתר לחץ דם ריאתי,  תחלואה קרדיווסקולרית,  מטבוליזם גלוקוז,  סוכרת
תגובות